Probabil cea mai simpatică afirmație a oamenilor din online marketing este cea conform căreia SEO a murit sau, dacă nu, o să moară în scurt timp și nu are niciun sens să investești într-o campanie SEO. Chiar așa o fi?
Acest subiect este unul extrem de delicat și de complex pentru că avem de-a face în primul rând cu multe prejudecăți ce își au izvorul fie într-o convingere greșită a business owner-ilor despre modul în care funcționează canalele de marketing, fie în sechelele generate în urma unor campanii SEO dezastruoase, fără rezultate.
Din discuțiile pe care le-am avut cu antreprenorii din mediul online, am reținut patru motive principale din cauza cărora aceștia strâmbă dezgustați și încearcă să schimbe subiectul atunci când aud de SEO. Așa că în cele ce urmează o să vorbim pe îndelete despre aceste patru motive sub forma unui dialog imaginar între un marketer sceptic care știe el cum e mai bine și un SEO-ist.
Băi expertu’ lu pește prăjit, lumea dă click pe rezultatele din AdWords
Așa este, lumea dă click și pe anunțurile Google AdWords, dar aici există numeroase controverse în ceea ce privește CTR-ul anunțurilor plătite vs CTR-ul rezultatelor organice. Pe deoparte îi găsim pe cei care susțin ca utilizatorii ocolesc cu bună știință rezultatele plătite, iar de cealaltă baricadă se poziționează cei care susțin că foarte puțini utilizatori mai ajung la rezultatele organice. Dar hai mai bine să ne măsurăm în CTR!
Din raportul întocmit de Simillar Web în anul 2016, aflăm că din totalul traficului generat de motoarele de căutare 1,97% provine din anunțurile AdWords + Display. Analizând doar magazinele online, cei de la Simillar Web au concluzionat că traficul plătit reprezintă 5,05% din totalul traficului generat de motoarele de căutare, în vreme ce traficul organic are o felie de 94,95%.
Bineînețeles că această proporție variază puțin în funcție de nișă, dar afirmația conform căreia utilizatorii ignoră rezultatele organice în detrimentul celor plătite este complet falsă. De fapt organicul strivește la propriu AdWords-ul la toate capitolele. Sigur, AdWords-ul reprezintă un canal de marketing foarte bun, cu un ROI excelent, dar asta e cu totul alta poveste. Cert este însă că AdWords-ul nu omoară SEO (de fapt nici măcar nu-i suflă în ceafă).
Băi SEO freak, nu mai aburi lumea, Facebook vinde cel mai bine
Facebook-ul vinde foarte bine… imagini cu pisici.
Lăsând gluma la o parte, potrivit celor de la Word Stream, CTR-ul mediu în cazul reclamelor pe Facebook este de 0,9% iar costul pe click (CPC) este de 1.72$, cu mențiunea că CPC-ul poate varia în funcție de nișă de la 0,45$ la 3,77$.
În cazul reclamelor pe Facebook problema o reprezintă rata de conversie întrucât acest canal de marketing este până la urmă o rețea socială, iar oamenii intră pe Facebook să dea like la poze cu pisici și să înjure politicienii, nu să cumpere produsele magazinului X sau Y.
De multe ori, mai ales în cazul nișelor foarte competitive, ROI-ul (return of investment) campaniilor Facebook poate fi negativ. Dar, spre deosebire de AdWords, Facebook-ul oferă alte avantaje specifice precum brandingul, creșterea numărului de fani, crearea unei comunități etc.
Am întâlnit unele persoane care mi-au spus că Facebook este viitorul pentru că oamenii se mută de pe Google pe Facebook. În primul rând este total greșită logica din spatele acestei afirmații, întrucât utilizatorii folosesc aceste două unelte virtuale pentru a-și acoperi necesități diferite. Plus că trendul căutarilor în Google se află pe o pantă ascendentă încă de la fondarea motorului de căutare, în prezent Google procesând peste 40.000 de căutări pe secundă și nu mai puțin de 3.5 miliarde de căutări pe zi în întreaga lume. Deci nici Facebook-ul nu a omorât SEO.
Mai bine dau mail-uri, că astea au cea buna rată de conversie și cel mai bun ROI
Adevărat! Însă doar partea a doua a afirmației. Email marketing-ul este canalul cu cea mai bună rată de conversie și cel mai bun ROI, doar că există o mică mare problemă – acumularea de subscriberi. Email marketing-ul este o metodă foarte bună de a fideliza clienții, dar pentru a-i atrage pentru prima dată pe site-ul tău ai nevoie de celelalte canale de marketing, inclusiv de SEO.
Așa că email marketing-ul nu doar că nu-i poartă sâmbetele verișorului SEO, dar chiar se înțeleg de minune, fiind buni prieteni.
Degeaba fac SEO că vine update-ul și mă penalizează
Pe principiul “de ce să-mi mai construiesc casă că iar vine viitura și mi-o ia”, ajungem la clasica întrebare „de ce să mai fac SEO dacă Google își schimbă algoritmul și mă penalizează?”
Această întrebare este una pertinentă care își are originile în practicile SEO spam și black hat ce au fost practicate până acum ceva ani de anumiți autointitulați experți SEO. După ce s-a descoperit că pozițiile din motoarele de căutare pot fi manipulate, internetul s-a umplut practic de spam, așa că Google a introdus algoritmi (Panda, Penguin) pentru a penaliza site-urile ce se foloseau de astfel de tehnici.
Campaniile SEO pot fi comparate cu produsele alimentare. Așa cum produsele pline de aditivi și chimicale sunt dăunătoare pentru organism, așa și campaniile SEO ce folosesc practici interzise de Google pot penaliza un site. Soluția la produsele alimentare cu aditivi nu este să nu mai mâncăm deloc și să murim de foame, ci să mâncăm sănătos, bio. Iar în cazul SEO, soluția este asemănătoare – campaniile care respectă guideline-ul Google și nu se vor folosi tehnici spam nu vor fi în pericol de penalizare.
Așadar, nici algoritmii Google nu au ucis SEO ci, dimpotrivă, au făcut din SEO un canal de marketing mult mai sănătos, contribuind la dezvoltarea lui.
SEO vs alte canale de marketing – concluzii
După cum am putut vedea mai sus, SEO a murit de mult, fiind ucis de AdWords, Facebook, Email marketing, Panda și Penguin și trăiește bine mersi, mai sănătos și mai plin de viață ca niciodată. Și, foarte important, contrar percepției unora, SEO nu rivalizează cu celelalte canale de marketing, ci este o felie importantă din plăcinta online a marketing-ului.
OK, SEO nu a murit, e alive and kicking, vorba francezului, dar merită să investești în acest canal de marketing, care sunt beneficiile?
31 motive pentru care merită să investești în SEO
1. Google procesează peste 3,5 miliarde de căutări pe zi.
2. Traficul organic reprezintă 98% din totalul traficului generat de motoarele de căutare.
3. SEO este un canal de marketing cu un ROI superior AdWords si Facebook.
4. SEO atrage trafic targetat, cu un potențial de conversie foarte mare.
5. SEO presupune dezvoltarea unei strategii pe termen lung.
6. SEO oferă rezultate măsurabile.
7. După oprirea campaniei SEO, traficul generat nu se oprește brusc ca în cazul AdWords, ci continuă să crească.
8. După încheierea campaniei SEO, traficul organic devine 100% gratuit.
9. Campania SEO se poate dovedi mult mai rentabilă pe termen lung decât campaniile CPC.
10. Pe lângă traficul organic și vânzarile rezultate, SEO aduce și beneficii extra.
11. Brand Awareness. SEO contribuie la creșterea vizibilității brandului.
12. Advertorialele și comunicatele de presă oferă un dublu beneficiu: linkbuilding + PR.
13. Campaniile SEO nu atrag doar vizite organice, ci și vizite referral.
14. Prin intermediul campaniei SEO, clienții din online pot deveni clienți și în offline.
15. Faptul că poți fi găsit ușor pe Google sporește credibilitatea brandului tău.
16. În urma efectuării keyword research-ului vei ști exact cât de mare este piața căreia te adresezi și care este potențialul acesteia.
17. Pe baza statisticilor campaniei SEO, anumite elemente pot fi împrumutate și în dezvoltarea altor strategii de business.
18. Studiind modul în care au evoluat căutările organice din nișa ta de-a lungul timpului, poți face un plan de business plauzibil pe termen mediu și lung.
19. Modul în care utilizatorii caută informații pe internet îți pot dezvălui noi oportunități și direcții de dezvoltare a business-ului.
20. Merită să investești în SEO deoarece concurenții o fac deja, iar dacă nu o fac ai posibilitatea de a avea un avantaj în fața lor.
21. Analizând campaniile SEO ale concurenților, se pot identifica strategiile și direcțiile de business ale acestora.
22. Optimizarea conținutului va aduce plusvaloare site-ului.
23. Un articol ce rankează pe primele poziții în Google își mărește șansele de a deveni viral și de a atrage semnale sociale.
24. Auditul SEO on-page va optimiza site-ul și pentru variantele de mobil și tabletă.
25. Auditul SEO on-page va îmbunătăți viteza de încărcare a site-ului.
26. Prin optimizarea conținutului în funcție de cuvintele cheie cele mai căutate, site-ul va deveni mult mai intuitiv.
27. Prin studierea trendului și sezonalității căutărilor organice vei putea genera în timp util conținut relevant pentru utilizatorii tăi.
28. Îmbunătățirile aduse în urma auditurilor on-page vor crește rata de conversie și pentru celelalte canale de marketing.
29. Prin eliminarea conținutului duplicat și redirecționarea paginilor 404 se va îmbunătăți și experiența utilizatorului.
30. Prin implementarea certificatului SSL site-ul va câștiga plusuri importante la capitolul încredere.
31. Outreach-ul desfășurat în cadrul campaniei SEO te poate aduce în atenția influencerilor și brandurilor mari.