Înainte de a explica ce înseamnă să scrii (?!), să scrii fresh sau de ce ar trebui să faci asta, haideți să vedem care e treaba cu vremurile și dilemele.
Chiar dacă unii mai cârcotași ar zice că am preluat „dilema veche” și am adaptat-o în formula „dileme noi”, acest concept este cât se poate de ingenuu și vine ca răspuns la viteza cu care se mișcă întreaga industrie digitală la nivel global. Chiar dacă România este puțin în urmă la nivel de trenduri de digital, oricine a deschis Internetul de mai mult de 2-3 ani va observa o creștere radicală pe segmentul de online.
Dar voi știți asta, deci nu are rost să vă zic lucruri deja cunoscute.
Așadar: De ce „La vremuri noi, dileme noi”?
Simplu! Este noua rubrică BlogMarks care va urmări dilemele industriei de digital din orice perspectivă tangențială cu aceasta. Fie că vorbim de hățișul tehnic specific optimizării pentru motoarele de căutare, fie că vorbim de crearea de conținut, de social media, de canale, strategii și alte asemenea subiecte, vom găsi întotdeauna dileme specifice evoluției online.
Să purcedem, așadar, la drum și să vorbim despre un prim subiect al acestei rubrici dilematice: Cum să scrii fresh
„Scrieți, băieți, orice, numai scrieți!”
Poate vă este cunoscut acest îndemn. Îi aparține lui Ion Heliade-Rădulescu și era îndreptat către tinerii scriitori celei de-a doua jumătăți a secolului XIX, când plagierea operelor străine și literatura mediocră devenise o problemă pentru evoluția literaturii române.
Nu, nu vom intra în probleme de teorie literară, pentru că nu e locul potrivit aici, însă o abordare similară putem observa în ziua de azi. Toată industria de digital pare să se ghideze după dictonul de mai sus, profitând de spațiul nelimitat al online-ului.
De ce este o problemă?
- Toată lumea comunică, dar nimeni nu comunică ceva cu adevărat
- Se creează tone de maculatură digitală nefolositoare
- Cantitatea devine mai importantă decât calitatea
- Ajungi să vorbești cu roboți, nu cu oameni
- Nu îți mai cunoști cu adevărat publicul țintă
Să le luăm pe rând:
1. Comunicare fără a comunica ceva
Din dorința de a fi prezente în mediul online în mod activ, nu doar cu o pagină de Facebook neactualizată și un site care îți pune răbdarea la încercare, multe companii dezvoltă un plan de…comunicare.
Adică: clipuri de Youtube, postări heștăguite pe Facebook, articole de blog frecvente, Twitturi (?!), advertoriale, comunicate de presă și zeci de feluri și moduri de comunicare de prezență.
Exact cum fac unii elevi sau studenți: fac act de prezență la ore, doar pentru a nu fi sancționați pentru lipsa de participare, însă nu contribuie cu adevărat la desfășurarea orei, ci se mulțumesc să asiste și să adauge lucruri fără sens.
Comunicare de dragul comunicării, nu din dorința de a transmite un mesaj unitar.
2. Maculatură digitală
Chiar dacă nu pune în pericol mediul și nu sunt tăiați copaci pentru ca ea să existe, maculatura digitală este la fel de inutilă precum cea în format fizic.
Ce este maculatura digitală?
Practic: orice formă de conținut online care nu este integrat într-o strategie, nu are un ton of voice specific brandului, care nu comunică nimic publicului-țintă, nu are un rol în apropierea unui nou segment de consumatori de produsele sau serviciile companiei, nu este nici atractiv și nici informativ.
Sunt sigur că spuneți acum: Așa ceva nu există!
Adică ceva tot trebuie să facă din toate astea.
Tristul adevăr e că la o simplă căutare pentru informații după cuvinte cheie rezultatele sunt de cele mai multe ori niște articole de o banalitate înfiorătoare. Și ce e cel mai trist este faptul că asistăm la un război al clonelor. Zeci de articole, cu un conținut la fel de banal, se luptă pentru supremația în topul căutărilor. Rar de tot găsești informația pe care o căutai, darămite ceva pertinent căutării tale.
3. Cantitate > Calitate
Din acest război al supremației în rankurile Google, cel mai pierdut iese potențialul client. După ce a răsfoit zeci de site-uri și bloguri, va ajunge la concluzia că nu merită să investească într-un magazin online și va prefera să caute o recomandare de la un prieten sau de la cineva din industrie.
Iar acest lucru se datorează așa zisei „necesități de volum”. De ce este necesar un volum cât mai mare de articole pentru un magazin online, de exemplu?
Simplu: mai multe articole înseamnă mai multe link-uri care trimit către anumite pagini-destinație din magazin online (landing-pages), iar magazinul online urcă în rank pe anumite cuvinte-cheie pe care le are în obiectiv.
Ce se pierde?
Informarea, seducerea, atracția irezistibilă, cunoașterea și stabilirea unui raport de comunicare sănătos cu potențialul client.
El nu știe că un articol e acolo ca să contribuie la ranking, deci prin urmare va fi dezamăgit pentru că nu va găsi informația necesară.
4. Vorbim cu pereții. Pardon, cu roboții
Sigur-sigur ai citit în ultimul timp un articol scris robotic, eventual cu anumite cuvinte-cheie inserate „inteligent” în forma lor căutată pe Google de către băieți la fel de „inteligenți” din domeniu.
Genul de conținut scris pare să fie într-o limbă străină?
Păi…chiar e! Autorul „optimizează” conținutul pentru crawleri, roboțeii-cercetași ai motorului de căutare Google, care vin în inspecție pentru a-ți verifica întreg conținutul în funcție de niște parametri.
Roboțeii sunt ușor de mulțumit, dacă se respectă niște reguli, însă nu ei sunt potențialii clienți ai magazinului online care a plătit pentru conținutul scris. Așadar, degeaba treci de inspecția tehnică, dacă articolul tău nu prezintă niciun fel de interes pentru utilizatorul final.
E ca și cum ai o mașină impecabilă din punct de vedere tehnic, dar te aștepți să funcționeze fără benzină. Nu va porni, oricât de funcțional e motorul.
5. Tabloidizare și nivelare
Ultimul nivel este tabloidizarea, care provine dintr-o profundă necunoaștere a publicului-țintă. Dacă tu, în calitate de creator de conținut scris, nu știi să vorbești cu un anumit tip de public, utilizând un limbaj specific și oferind informațiile necesare, atunci cum l-ai putea atrage să îți citească materialul?
Hmm…Nu vei ghici niciodată!
N-o să-ți vină să crezi!
E de-a dreptul șocant!
Cutremurător, chiar!
Da, chiar tabloidizare a materialelor scrise, care folosesc tertipuri precum formulele arhicunoscute de mai sus pentru a atrage atenția și a mai obține un click naiv. Click care nu se va transforma niciodată într-o conversie, pentru că cititorul va ieși la fel cum a intrat. Rapid!
Cât de fresh e conținutul tău scris?
După lupte seculare ce au durat peste 1000 de cuvinte, ajungem la esența acestui articol: conținutul fresh.
Ce înseamnă să scrii conținut fresh?
Multe lucruri. Iată un decalog:
- Să nu-ți faci chip cioplit din articolul aproapelui tău
- Să scrii utilizând un limbaj ușor de înțeles de către publicul tău țintă
- Să scrii atractiv, nu cu un limbaj de lemn de pe vremea congreselor ceaușiste
- Să ai un ton degajat, fără să te înglodezi într-un jargon fără cap și fără coadă
- Să respecți sau chiar să inventezi un ton-of-voice pentru brandul pe care îl reprezinți
- Să oferi informații noi sau prezentate dintr-o perspectivă unică
- Să știi ce caută utilizatorii tăi!
- Să ai un text cu o structură bine definită, pentru a fi ușor de parcurs
- Să nu fii nici lacunar, dar nici obositor
- Să nu ucizi textul (cu greșeli gramaticale)
Aceste zece puncte se pot transforma lejer într-o sută, doar abordând fiecare problemă în parte și discutând despre ea. Dar nu vom face asta acum, pentru că încălcăm porunca numărul 9.
Tips&Tricks: Reîmprospătează-ți scrisul!
Să scrii fresh înseamnă, așadar, să ai un echilibru perfect între tehnic și estetic, între informație și seducție, între idei vechi și abordare nouă.
E clar că nu poți inventa la nesfârșit lucruri despre ciocane rotopercutoare sau despre motocultoare (nu ești content-writer adevărat dacă nu ai scris măcar despre una dintre ele), însă ai datoria să apuci de fiecare dată subiectul de altă latură.
Da, clar torturile aniversare sunt de fiecare dată niște prăjituri pe care le cumperi de ziua cuiva. Sunt ele, însă, toate la fel?
Sau diferă ca design, mărime, concept, preț, arome, ingrediente, livrare, varietate, specificitate a vârstei, originalitate, amuzament, culori, cremozitate și locație? Hmm…
Ok, deci cum îți poți reîmprospăta scrisul? Păi să vedem:
- Cercetare. Research. Gugălit. Da, greu de crezut că știi totul despre cele mai noi tehnici de amenajare a grădinilor, deci caută și compilează niște informații de bază. Îți vor folosi la articol, vei deprinde limbajul domeniului și vei scrie pentru cei care caută informații în articolul tău
- Fii acolo unde sunt cei din publicul-țintă! Intră pe un forum de mămici, dacă ai de scris despre produse pentru copii. Vei descoperi un univers fascinant, plin de problemuțe, de ștrumfuleți, de mămici și tătici, în general plin de diminutive. Intră pe un forum auto, dacă ai de scris despre kituri de distribuție și habar n-ai nici ce e ăla kit, nici ce e aia distribuție. Nu doar că vei afla ce e, dar vei ști ce caută cei care vor să achiziționeze sus-numitul kit și ce contează pentru ei
- Fii puțin actor! Chiar dacă ai fobie de vorbit în public și n-ai putea juca vreodată nici măcar figurant, aici e vorba mai mult de a te transforma într-un personaj. Încearcă să îți închipui că ești o mămică, pentru a înțelege de ce ai alege un produs specific pentru copii. Imaginează-ți că ești un gospodar, pentru a înțelege de ce ai avea nevoie de o anumită bormașină (în afară de a-ți distra vecinii). Pune-te în pielea celor cu care vorbești și empatizează cu nevoile lor
- Citește articole tematice în alte limbi. Poate găsești vreo revista online sau vreun blog din afară, unde se dezbate mai pe larg tema pe care vrei tu să o abordezi. Poate vei găsi vreun insight fresh, pe care să îl poți îngloba in stilul tău de scris. De fiecare dată, însă, trece-le prin filtrul tău personal, nu le traduce mot-a-mot, indiferent cât sunt de interesante.
- Nu face câteva lucruri simple! Ca de pildă: nu plagia, nu scrie cu greșeli gramaticale, nu te repeta, nu scrie în blocuri mari de text, nu umple degeaba foaia de Word doar ca să îți iasă numărul de cuvinte!
Dacă respecți toate cele de mai sus, vei avea 100% un conținut fresh?
Sigur că nu! Nici pe Rotten Tomatoes nu prea găsești vreun film sau serial 100% fresh.
Dar va fi, cu siguranță, un început extrem de bun.
Happy End?
Pentru a avea cu adevărat un happy end și pentru a scrie întotdeauna un conținut fresh, regulile de mai sus trebuie amestecate întotdeauna cu personalitatea ta.
Atenție!
Nu e totuna cu a scrie despre ce îți place ție. Întotdeauna publicul tău țintă și interesele sale trebuie să primeze. Dar personalitatea ta va adăuga autenticitate și veridicitate articolului.
Uită-te de pildă la bloggeri. Fiecare poate aborda exact același subiect și poate reda chiar aceeași situație. Succesul conținutului lor scris este datorat personalității (adevărate sau fictive) care ține închegată o comunitate în jurul lor.
Despre bloggeri, însă, cu altă ocazie legată de dileme noi, la vremuri noi.
Până atunci, nu uitați: scrieți, băieți și fete, despre orice, numai scrieți fresh!