Google spune aproape cu fiecare ocazie pe care o are că e obsedat de viteză. Eh, ce să-i faci, fiecare cu obsesiile lui. Acum ceva timp, i-aș fi dat lejer peste nas lui Google și i-aș fi spus că viteza este una dintre obsesiile umanității din cele mai vechi timpuri. Să stăm să ne gândim un pic: toate demersurile pe care le-a făcut omul în ceea ce privește descoperirile au avut ca obiectiv facilitarea unor activități.
Și pentru a face o activitate mai ușoară, de cele mai multe ori presupune să îi mărești viteza. Oamenii au fost vânători? Au creat arme mai bune pentru a ucide prada mai repede și mai eficient. Agricultură? Unelte mai bune pentru a-și face treaba mai rapid. Deplasare? Motoare din ce în ce mai puternice, care oferă viteze din ce în ce mai mari. Internet? Ei bine, o să-l las pe Will Ferrell să vorbească în locul meu:
Pe scurt, ceea ce spun este că viteza nu e doar o obsesie de-a lui Google. Și oricât de mult mi-ar fi plăcut să-l iau de guler pe domnul știe-tot și să îi spun că nu e doar o obsesie personală, ci una globală, iată că s-a prins înainte să-i spun eu. Și nu, nu și-a urmat instinctele, ci a făcut niște observații pe marginea unor date statistice și a luat decizia.
Exact. Vorbim despre „Speed Update”, update-ul de algoritm făcut de curând (9 iulie 2018) de Google. „Nimic nou”, poate veți spune. Într-o mai mică sau mai mare măsură, aveți dreptate. Viteza este un factor de ranking de ceva timp. Elementul de noutate este în contextul oferit de „Mobile First Index”, iar „Speed Update” vine să anunțe oficial că viteza de încărcare a site-urilor pe dispozitivele mobile devine factor de ranking.
„Speed Update” reprezintă concluziile rezultate din analiza unor date statistice
Google nu are cunoștințe avansate de antropologie. În schimb, are acces la foarte multe informații, pe care să le poată analiza cu scopul de a-și îmbunătăți businessul. Informații care nu sunt nimic altceva decât date obținute în urma utilizării serviciului pe care îl pun la dispoziție. Destul de convenabil, aș adăuga eu.
Într-un articol publicat pe Thinkwithgoogle.com, s-a discutat mult despre comportamentul utilizatorilor în raport cu viteza de încărcare a site-urilor pe mobil.
Cele mai relevante informații sunt următoarele:
- Timpul necesar pentru încărcarea completă a unei pagini a scăzut cu aproximativ 7 secunde, dar în continuare depășește pragul de 15 secunde – ceea ce e destul de mult;
- 53% dintre vizitatori părăsesc un site dacă acesta se încarcă în mai mult de 3 secunde;
- Cu toate că mai mult de jumătate din traficul total de pe Internet provine de pe device-uri mobile, se pare că rata de conversie este mai scăzută decât pe desktop. Concluzia oficialilor Google a fost că viteza mai bună a variantelor de desktop îi face pe consumatori să prefere cumpărăturile pe acest tip de dispozitiv.
Ce este interesant pentru comunitatea SEO din toată povestea asta?
Ei bine, datele astea sună mai mult sau mai puțin interesant pentru cititori. Dar care este impactul concret pe care aceste aspecte, prezentate atât de dramatic de Google, îl au în eCommerce? Noroc că tot motorul de căutare ne dă răspunsul.
Așadar, Google s-a pus pe treabă și a construit un computer modelat după creierul uman și sistemul nervos aferent acestuia, pe care l-a încărcat cu date despre bounce-rate și rata de conversie. Computerul făcea simulări cu o precizie de 90% privind atitudinea cumpărătorilor puși față în față cu site-urile existente pe vastul Internet.
Au descoperit că atunci când timpul de încărcare al unei pagini crește de la 1 la 10 secunde, bounce rate-ul crește și el, cu aproximativ 123%. În plus, cu cât mai încărcată este o pagină, cu atât scade rata de conersie – Google zice că de la 400 la 6000 de elemente (fie că vorbim de text, titluri sau imagini), rata de conversie scade cu 95%.
Un lucru e cert: viteza, devenită acum factor de ranking oficial, va modela un pic felul în care vor arăta site-urile. Să ne pregătim, deci, pentru lupta dintre web designeri, developeri și SEO-iști, care se va da ori de câte ori se construiește un site. O să se lase cu taste scoase, bannere rupte și meta tag-uri injurioase.
Cum mă pregătesc de „Speed Update”
Înainte de a începe să ofer niște sfaturi practice despre acest update de algoritm, trebuie să fac totuși două mențiuni. Prima se referă la Google, care pare că vrea un internet modelat de funcționalitate și design minimalist. Mai puține elemente, mai puține pop-up-uri, mai puține lucruri inutile care fac pagina să se încarce greu.
A doua este despre percepție: nu trebuie să facem din țânțar armăsar. Oricine este măcar puțin preocupat de businessul său online, știe că viteza site-ului este foarte importantă și probabil că a depus de-a lungul timpului eforturi pentru a o îmbunătăți.
Ce trebuie să faci ca să vezi cum stai în momentul actual
Dacă Google ne strânge cu ușa să ne facem site-urile mai rapide ca să rankeze mai bine, măcar să ne și ajute cumva! Și chiar o face, punându-ne la dispoziție două tool-uri foarte utile:
- Primul e „Page Speed Insights”, care îți va indica un scor, pe o scară de la 0 la 100, reprezentând viteza paginii respective, alături de câteva recomandări pentru a o îmbunătăți. Găsești aici tool-ul, care este destul de intuitiv de utilizat – https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
- Al doilea este „Test your mobile speed” (Îl găsiți aici https://testmysite.withgoogle.com/intl/en-gb), care îți indică timpul necesar pentru încărcarea paginii verificate pe o conexiune 3G pe un dispozitiv mobil, împreună cu o estimare procentuală a potențialei pierderi de utilizatori din cauza timpului de încărcare. La fel, tool-ul este ușor de folosit și foarte util.
În plus, vei vedea unde te situezi în raport cu site-urile din nișa în care activezi și vei primi câteva recomandări. Trebuie doar să dai scroll și să parcurgi toată pagina, vei observa cu siguranță aceste informații deosebit de utile.
Recomandări pentru „Speed Update” din partea AdMarks
Această listă de recomandări poate să aibă aspectul unei liste de cumpărături pe care o primești de la mecanicul auto: știi că sunt necesare, dar nu neapărat și de ce. Dar, cu puțin ajutor de la un programator, totul se va concretiza în efecte mobile SEO pozitive. Așadar, să începem:
- Optimizarea imaginilor este unul dintre primii pași pe care trebuie să-i faci pentru a îmbunătăți timpii de încărcare ai site-ului tău;
- Activarea memoriei cache a browserului, prin setarea unui expiration date de cel puțin o sătpămână, te va ajuta să crești viteza prin faptul că utilizatorul nu va mai încărca de fiecare dată când intră pe site întregul conținut, utilizând memoria cache pentru o afișare mai rapidă;
- Prin activarea compresiei Gzip se va reduce spațiul ocupat de anumite resurse => pagina se va încărca mai repede;
- Compactarea codului JavaScript va aduce un plus prin accelerarea timpilor de descărcare, analizare și execuție;
- Compactarea codului CSS în cât mai puține fișiere se va reflecta în viteza de încărcare a site-ului;
- Activarea opțiunii „Keep-Alive” – pentru a livra tot conținutul unei pagini, serverul deschide câte o conexiune http pentru fiecare în parte, și o închide după încărcarea resursei respective. Pentru a avea o singură conexiune deschisă pe durata încărcării tuturor resurselor, se poate seta o conexiune Keep-Alive, reducând timpul de încărcare prin reducerea numărului de conexiuni deschise și închise la 1.
- Încărcarea conținutului static (fișiere JavaScript, CSS și imagini) de pe un domeniu cookiless.
În final, propun să ne uităm la „Speed Update” ca la o consecință firească a felului în care oamenii interacționează cu tehnologia. Trebuia ca Google să intervină la un moment dat și să facă pentru experiența utilizatorilor de pe device-urile mobile ce a făcut acum multă vreme pentru cei de pe desktopuri. Așadar, trebuie să uiți vorbele mamei de când pleci de-acasă cu mașina („nu te grăbi, că tot acolo ajungi”) atunci când vrei rankinguri cât mai bune în pagina de rezultate Google. Nu ajungi primul decât dacă ai viteză!