Neil Patel scria într-un articol pe Forbes că 90% dintre startup-uri eșuează. Care sunt cauzele? În primul rând mulți dintre antreprenori suferă de un optimism exacerbat, nu își fac calculele corecte și lasă foarte multe lucruri la voia întâmplării. De asemenea lipsa unui plan de marketing pe termen mediu și lung se poate dovedi fatală pentru un startup.
Mulți antreprenori care vor să investească în mediul online, fie că vorbim de un site de prezentare sau de un magazin online, consideră că primul pas pe care trebuie să îl realizeze este construirea website-ului. Abia după finalizarea acestuia încep să se gândească la modalitățile prin care își vor vinde serviciile sau produsele și încep să pună pe hârtie un plan de marketing. Acest lucru este însă total greșit!
Marketingul trebuie să înceapă cu mult timp înainte de construirea site-ului. În momentul în care programatorii încep dezvoltarea site-ului, planul de promovare al businessului trebuie să fie creionat în proporție de 80-90%.
Iar un plan de marketing nu înseamnă doar câteva calcule grosiere despre cum trebuie investiți niște bani. Strategia de marketing reprezintă de fapt un cumul de acțiuni concrete ce trebuie întreprinse la momentul potrivit.
În ultimul timp, pe fondul unor programe guvernamentale, am observat un avânt în rândul românilor de a-și începe propria afacere, mulți alegând digitalul ca mediu pentru dezvoltarea businessului. Această inițiativă este de lăudat dar, în urma interacțiunii cu o parte dintre antreprenorii debutanți, am observat cu mulți dintre aceștia nu sunt deloc familiarizați de modul în care se face marketing în online.
După mai bine de 200 de campanii SEO desfășurate am observat că mulți antreprenori din mediul digital pornesc la drum cu o strategie greșită, având site-uri neoptimizate pe care mai apoi trebuie să le modifice serios pentru a putea implementa diverse strategii de marketing.
De aceea, având la bază câteva analize SEO destinate Startup-urilor online, am identificat 11 acțiuni de marketing ce trebuie realizate înainte de lansarea site-ului.
1. Keyword research (identificarea pieței)
Keyword research-ul este temelia unei campanii de online marketing. Orice strategie de marketing trebuie să înceapă, în primul rând, cu identificarea cuvintelor cheie relevante pentru businessul în cauză.
Un keyword research nu presupune doar identificarea a 5-10 cuvinte cheie principale, cu cel mai mare volum de căutări, ci trebuie să se focuseze pe identificarea tuturor cuvintelor cheie, indiferent de numărul de căutări lunare.
Keyword research-ul presupune, de fapt, identificarea pieței și stabilirea potențialului de creștere.
Este foarte important ca după realizarea keyword research-ului să calculăm volum total de căutari al respectivelor cuvinte fiindcă în acest mod vom putea stabili care este mărimea pieței către care ne adresăm.
Cel mai util tool pentru identificarea cuvintelor cheie este Keyword Planner – oferit în mod gratuit de către Google. Alte instrumente care se pot dovedi utile sunt: Ahrefs, UbberSugest, KeywordTool sau SEOmonitor.
2. Identificarea sezonalității pieței și a trendurilor
Nu este suficient doar să identificăm cuvintele cheie și modul în care utilizatorii caută informația pe internet. După ce am observat care este mărimea pieței, trebuie să identificăm sezonalitatea și trendul acesteia.
În acest sens vom urmări cum evoluează trendul căutărilor în Google de la o luna la alta și vom putea identifica din timp lunile cele mai profitabile pentru vânzări.
Această analiză se poate face foarte ușor cu ajutorul instrumentului gratuit Google Trends.
Foarte important este să observăm și care este trendul căutărilor de-a lungul anilor pentru a vedea dacă piața respectivă este în creștere sau în scădere. Astfel, având aceste date istorice, vom putea face previziuni despre modul în care va evolua piața în următorii ani.
3. Crearea unui profil Buyer Persona
Pentru a optimiza cât mai bine campaniile de marketing, este necesar să se realizeze un profil al cumpărătorului ideal, denumit, în termeni specifici, Buyer Persona.
Mai exact, prin crearea unui Buyer Persona se urmărește identificarea tipurilor de client și creionarea profilului clientului ideal pentru business.
Informațiile pe care trebuie să le cuprindă un profil Buyer Persona:
- Sex
- Vârstă
- Starea civilă
- Profesie
- Situație financiară
- Pasiuni
- Educație
- Decizia de cumpărare (care sunt motivele pentru care preferă produsul X în
defavoarea produsului Y)
Modalitățile de culegere a informațiilor:
- Cercetări de piață – Institutul Național de Statistică este o sursă de informații utilă
- Sondaje de opinie – Dacă ai o bază de date a clienților tăi, îi poți ruga să răspundă la un set predefinit de întrebări. Dacă ești la început și nu ai o astfel de bază de date, poți apela la o companie specializată în sondaje de opinie.
- Propriul instinct – Nu uita faptul că Buyer Persona este o entitate fictivă, așa că o poți construi, pe lângă informațiile din piață, și pe baza propriilor instincte si dorințe
4. Identificarea principalilor competitori
După definitivarea keyword research-ului și profilului Buyer Persona, următorul pas îl constituie identificarea principalilor competitori.
Competitorii trebuie analizați în funcție de vizibilitatea pe care aceștia o înregistrează în Google pentru cuvintele cheie identificate la punctul (1).
Practic, vom verifica pentru fiecare competitor in parte ce poziție ocupă în Google. Bineînțeles că nu vom verifica manual pozițiile din Google, ci vom apela de asemenea la ajutorul unui tool, RankTracker fiind excelent pentru această operațiune.
5. Analiza competitorilor
După ce am identificat competitorii și i-am grupat în funcție de vizibilitatea pe care o ocupă în Google, trebuie să-i și analizăm, pentru a putea determina ce eforturi au depus pentru a ajunge la nivelul respectiv.
Analiza noastră va avea două direcții:
a. Analiza on-page:
Este extrem de important să analizăm modul în care concurenții și-au structurat site-ul (câte categorii și subcategorii au, în ce mod și-au afișat produsele, ce fel de filtre folosesc etc).
b. Analiza profilului de backlink-uri:
Backlink-urile sunt principalul criteriu de care Google ține cont atunci când poziționează un site. Degeaba vom construi un site foarte bine pus la punct tehnic pentru că fără backlink-uri nu vom ajunge prea curând în prima pagină din Google. Pentru aceasta, avem nevoie de o campanie de link building prin care să publicăm comunicate de presă, articole pe bloguri sau pe diverse site-uri de profil cu backlink către site-ul nostru.
Ca să putem estima ce buget avem nevoie pentru a ajunge la nivelul competitorilor, este necesar să vedem câte backlink-uri au acumulat de-a lungul timpului. Pentru această analiză putem folosi intrumente precum Ahrefs sau Majestic.
6. Stabilirea structurii site-ului
Deși tentația de a stabili structura site-ului înaintea unei analize preliminare este mare, se recomandă ca acest pas să se efectueze abia după parcurgerea pașilor enumerați anterior.
După efectuarea keyword research-ului și identificarea cuvintelor cheie relevante, acestea trebuie grupate în funcție de topicuri și domenii de interes.
Practic, în funcție de volumul cuvintelor cheie se va schematiza întreaga structură a site-ului. În cazul unui magazin online, se vor crea categorii și subcategorii pe baza modului în care utilizatorii caută informații în motoarele de căutare, iar în cazul site-urilor de servicii se vor face pagini speciale pentru fiecare serviciu în parte.
7. Calcularea costurilor de marketing și stabilirea bugetului
Mulți antreprenori eșuează tocmai pentru că nu au plan de marketing bine pus la punct. Iar acest plan de marketing nu trebuie realizat după lansarea site-ului, ci cu mult timp înainte de construirea lui.
Pentru a calcula bugetul, trebuie în primul rând să se identifice principalele canale de marketing ce vor fi folosite în promovarea produselor (SEO, Facebook, Google AdWords, Youtube, marketing afiliat, comparatoare de prețuri, email marketing etc).
Calcularea bugetului necesar pentru fiecare canal de marketing se poate dovedi destul de complicat pentru o persoană fără experiență. De aceea, pentru acest pas, cel mai simplu este să se solicite oferte de la diverse agenții de online marketing.
8. Alegerea domeniului
Mulți ar crede că alegerea domeniului ar trebui să fie chiar primul pas al unui business online. Acest lucru este total fals!
În primul rând, este nevoie de studierea pieței online, a competitorilor, de întocmirea unui Buyer Persona, de structurarea site-ului și de trasarea direcțiilor principale de business și abia după toate aceste acțiuni se recomandă alegerea unui nume pentru viitorul site.
Sfaturi utile în alegerea domeniului:
- Alege un brand, nu un simplu nume
Lasă cuvintele cheie, locul lor nu este în denumirea site-ului ci în conținutul acestuia. Pentru domeniu alege un nume care are potențial de a deveni un brand. Utilizatorii nu ar trebui să întâmpine probleme în a-ți memora site-ul, așa că ferește-te de denumiri sofisticate si greu de pronunțat. Alege ceva simplu și, de preferat, cât mai scurt.
- Verifică dacă există branduri similare
Este foarte important să rankezi primul în Google pe denumirea brandului tău și de aceea este recomandat să vezi ce alte branduri similare există înainte să alegi numele site-ului.
- Evită cratimele și numerele
Un domeniu care conține cratime și/sau numere are șanse foarte mici să devină un brand, iar utilizatorii vor avea probleme în a-l înțelege.
- Alege extensia adecvată
Dacă activitatea businessului tău se desfășoară în România, alege extensia .ro. Dacă ai un business internațional, alege .com. Evită extensiile care pot crea confuzie de tipul .net, .co, .eu.
9. Personalizarea paginii “Coming soon”
După alegerea și înregistrarea domeniului, se recomandă crearea unei pagini de „Coming soon”, care să informeze utilizatorii că în scurt timp site-ul va fi lansat în mod oficial. În ceea ce privește dezvoltarea site-ului, este recomandat ca acesta să fie construit într-un mediu protejat de o parolă (fie că vorbim de un subdomeniu al domeniului principal, fie de un subdomeniu al agenției de web development cu care lucrezi).
Ce trebuie să conțină pagina de „Coming soon”:
- Data aproximativă la care site-ul va fi funcțional
- Mică descriere a businessului (un motto, un proverb, o imagine amuzantă etc.)
- Un formular de subscscribe, prin intermediul căruia utilizatorii interesați să poată fi notificați prin e-mail atunci când va fi lansat site-ul
- Legături către profilurile de pe rețelele de socializare (dacă există)
- Un cronometru cu zilele rămase până la lansare (opțional)
10. Listarea în Google My Business
În cazul în care businessul are deja un sediu sau un punct fizic de lucru, se recomandă listarea în Google My Business.
Google My Business este un serviciu gratuit, pus la dispoziție de către Google, ce oferă o vizibilitate crescută businessurilor, prin listarea acestora în Google Maps și crearea unui Google Card cu informații esențiale despre business (domeniu de activitate, date de contact, orar etc).
Google va trimite o scrisoare cu un cod de validare, către adresa indicată în contul My Business. Prin listarea în Google MyBusiness, la interogările de tip brand, în partea dreaptă a paginii, va apărea și un box cu informații suplimentare despre companie.
11. Demararea unei campanii de tip teaser
Nu trebuie să aștepți până la lansarea oficială a site-ului pentru a-ți promova businessul. După configurarea paginii Coming Soon, poți demara o campanie de teasing, prin care să stârnești curiozitatea utilizatorilor depre site-ul pe care urmează să îl lansezi. De asemenea, această campanie teaser este o foarte bună modalitate de a aduna adrese de email.
Moduri de promovare ale campaniei teaser:
- Campanii pe Facebook
- Campanii pe Youtube
- Comunicate de presă și apariții în media
- Campanii outdoor (afișe, bannere)
Concluzii:
Online va fi mereu simplu, zicea Emag la un moment dat. Dar, cu cât va fi mai simplu pentru utilizator, cu atât va fi mai complicat pentru antreprenor. Digitalul este un mediu ce a cunoscut și cunoaște o evoluție fantastică, oferind oportunități uriașe businessurilor. Fiind într-o schimbare continuă, antreprenorii din mediul online trebuie să fie tot timpul informați și deschiși către nou pentru a ține pasul.
Și, cel mai important, un antreprenor de succes trebuie să-și planifice din timp toți pașii pentru a se asigura că va ajunge primul la linia de start.